Make up made easy!


    Jag passade på att lyssna lite extra när Mary Greenwell sminkade under mitt jobb för Elizabeth Arden.
    Dessa är de viktigaste underlags tipsen jag snappade upp:


  • Glöm inte bort ordentligt med fuktighet créme innan du börjar. Massera gärna.. Låt huden suga åt sig i ett par minuter innan du börjar sminka.
  • Använd en primer om du vill att foundationen ska sitta hela kvällen. Det är inte nödvändigt varje dag.
  • Börja med att massera in foundationen från mitten av ansiktet och ut i circlande rörelser. Försök att inte blanda uppåt eftersom det trycker upp pigmentet i porerna..
  • Blanda blanda blanda! Foundationen ska vara en del av din hy istället för att ligga som en mask ovanpå.
  • Mary använder helst fingrarna för att hon tycker att penslar inte masserar in foundationen lika jämt. Plus att värmen från fingertopparna mjukar upp produkten och gör den lättare att applicera. Var noga men att ha rena fingrar!
  • Glöm inte ögonlocken och under ögonen. Var noga med att undvika sminklinjer vid öron, hårfäste och käklinje.
  • Använd inte bara en foundation som är i din hudfärg utan även i din hudton. Den kan vara mer eller mindre rosa, gul eller blåtonad. Rosa är lustigt nog den tonen många tror att de är, men är den som är minst passande för de flesta.
  • Köp hellre en för ljus än en för mörk foundation. Du behöver även en för vinter och en för sommar eftersom din hy ändrar färg.
  •  Cocealern kommer efter, om den är flytande kan du använda ganska mycket under ögonen. Hoppa över de för kakiga konsistenserna de lägger sig i fina linjer.
  • Gå inte för nära undre ögonfransraden. Du ska ändå sminka där senare och det framhäver bara linjer.
  • gnugga aldrig in concealern utan klappa försiktigt in den med ett finger.
  • Många kvinnor använder för mycket puder. Det slutar med att pudret suger upp din fuktcréme. Investera i en bra lite mattare foundation istället.
  • Se ansiktet som en spets där näsan är ljusast när du lägger på bronzer. Mary är anti selftan i ansiktet.
  • Hon körde en ljusrosa blusher på nästan alla ansikten. Peach är en annan färg som nästan passar alla hudtyper.

Hoppas ni tycker att det här är lika inspirerande som jag gör.
Nästa gång delar jag med mig av vad jag lärde mig av Mary om ögon och läppar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0