Frullebulle

Jag fick lite frågor om vad jag äter för mat eftersom jag måste hålla vikten för jobbet.
Nu har jag det ganska enkelt eftersom jag är grundsmal. Dvs jag lägger inte på mig så lätt. Mitt problem är snarare att få energin att räcka till, speciellt mellan frukost och lunch.
Jag har experimenterat med lite olika frukostar. Ni kommer kanske ihåg grötfiaskot?
Det svåra är att få i sig allt det bra utan det dåliga.

Det jag vill ha:

Nötter - Nyttigt och mättande. Håller hår, hud och naglar glada. Väldigt fett, så inte för mycket.
Hoppa över jordnötterna som är en baljväxt och innehåller fel sorts fett.
Torkad frukt - Lite naturligt socker för att vakna till på morgonen.
Någon form av mjölkprodukt - Eftersom jag inte får i mig det annars. Mjölken här smakar apa.
Färsk frukt - En av de 5 frukter eller grönsaker man bör äta per dag.
Råg, havre eller korn - För mättnad under en lång tid.
Grönt Thé - Antioxidanter, kaffeinfritt och jättegott.

Det jag inte vill ha

Socker
- Gör att man får toppar och dalar, humörsvängningar, förvandlas till fett om du inte gör av med energin etc.
Fler flingor och yogurtar än vad man tror innehåller massor med socker
Vete - Våra magar är egentligen inte så förtjusta i vete. Det gör oss svullna och efter ett tag tjocka. Onyttigt helt enkelt!
Kött - För min del för tungt på morgonen. Om det är bacon så är det oftast mycket fett. Jag kör kalkonskivor om jag känner för det.
Koffein - Ett dumt beroende att skapa sig varje morgon. Du kan vakna ändå!

Här är mitt perfekta vardagsmorgonmål

image437
Osötad Naturell Yoghurt (Ni lyckostar kan ju köra filmjölk)
2 sorters flingor. En med nötter och en med torkade jordgubbar. Inget vete!
Nästan inget tillsatt socker
Banan

Grönt Thé
Multivitamin, Q10, Fiskolja samt äppelcidervinäger tabletter
Stort glas vatten

Om jag har mer tid på mig kör jag gärna
 
Hårkokt ägg på knäckemacka
Grapefrukt
Ett litet glas färskpressad aplesinjuice eller morotsjuice
Mosad avocado, salt peppar, chilli och soja på knäckemacka.

Alla har olika behov, men det här är en formula som funkar jättebra för mig.

Vad äter ni på morgonen?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0