Cape Town

Nu packas det för fullt här i lägenheten. Kapstaden är sjukt svårpackat eftersom staden i sig är en smula annorlunda.

Det är 30 grader varmt, så klänningar och kjolar åker med såklart. Men den gyllene regeln är att inte sticka ut, inte se ut som en turist och absolut inte se rik ut. Så stormönstade blommiga klänningar eller saker i siden kan man ju glömma. Min garderob är inte tillräckligt basic helt enkelt, jag är inte så bra på att smälta in. Sen kommer avvägningen om vilken plånbok, väska och mobil jag kan tänka mig att förlora om jag blir rånad.
Många springer runt med två, en fake och en riktig.

 

Kapstaden är en fantastiskt vacker stad med massor med positiva saker, problemet är att runtomkring ligger Cape flats, som är ungefär 4 ggr så stort som själva staden. I Cape flats bor det miljoner människor i små skrothyddor. I ett land där kontrasten mellan fattiga och rika är så stor så kan man verkligen förstå varför det finns så mycket kriminalitet. De fattiga är så oändligt många fler än de rika och kan ta ta en del av kakan så gör de självklart det. För dem är ditt liv värt ungefär en mobiltelefon.

Jag vet inte ens vart jag ska börja berätta om hur illa det är ställt med dessa människor. Förra gången grinade jag varje gång jag åkte in eller ut ur kapstaden, det är en fruktansvärd syn. De säger att en kvinna var 5e minute blir våldtagen i Cape flats och att 1000 människor om dagen blir smittade med HIV. nu vet jag inte hur bra de siffrorna stämmer, men när man läser deras tidningar så låter det som att det borde vara bra mycket mer.

Det är fruktansvärt hur de vita behandlar de svarta. Jag har ett par stycken vita sydafrikanska bekanta och de flesta är fullfjättrade rasister. De är rädda för och avskyr svarta, ser dem som ett folk som inte borde få existera och om de finns så ska de passa upp på de vita.



Det är förvånandsvärt att det fortfarande finns rashat i våra tider och att ett land som sydafrika kan distribuera sina tillgångar så ojämt utan större problem.
Jag vet att jag kommer att få se mycket underbara och vackra saker på den är resan, men det kommer inte att påverka mig till närmelsevis så mycket som allt det fattiga och hemska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0