Tjeena!

Ännu en dag i Afrika lider mot sitt slut.

image310

Jag satt igår och försökte förklara vår syn på Afrika för sydafrikanerna. Saken är ju den att när vi i Sverige tänker på Afrika så ser vi framför oss små nakna svarta barn med flugor i ögonen och uppsvällda magar. Att vi egentligen inte vet så mycket om Sydafrika som land och knappt har fått någon information i skolan om de andra delarna av afrika.

image311

Det är inte så konstigt att vi svenskar tror att Afrika är Somalia och Etiopien, för det är det vi ser på tv. Vi ser bara allt lidandet och inte de bra sidorna med den här kontinenten.
Jag tror att det i slutändan är dåligt för alla eftersom vi inte gärna åker hit och turistar eftersom vi tror att allt är fattigdom och apartheid. Turism är det som afrika skulle må bäst av att få. Det skulle automatiskt generera mer pengar till många länder här nere, samt att kriminalitet mot turister skulle avta om folk såg oss som en tillgång.Som i sin tur skulle få mer turister att våga sig hit... Det är som allt annat en spiral. Jag förståratt det är svårt att ändra uppfattning om en kontinent när vi har blivit  fullmatade med katastrofbilder härifrån. Men nästa gång kanske du skulle skippa Thailand och åka till Kenya eller Sydafrika istället.

image312

Jag lovar att du inte blir besviken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0