Frågestund -Svar del 1

Postat av: Caroline

Hej Tess,

Jag känner dig inte personligen men gillar din blogg starkt!

Eftersom du jobbar med det du gör så förstår jag att du får mängder av frågor om mat och träning... Men jag undrar hur du håller dig i form? Har du något speciellt knep du kan dela med dig av?


Hej Caroline! Tack, vad kul att du gillar bloggen. Den har blivit lite av ett litet barn för mig på senaste tiden.

Jag har en hyffsat avslappnad inställning till träning, när jag var yngre kunde jag äta vad som helst utan att det syntes, men nuförtiden har jag märkt att jag måste anstränga mig lite mer.
Min ultimata vecka består av två Ashtangayoga pass och två vanliga löp/crosstrainerpass.
Men det är inte alltid jag hinner med det om jag reser mycket. Jag försöker ta med mina gymskor när jag är borta och passar på att spela lite badminton med pojkvännen (braaa träning!) eller så kör jag ett pass på min yogamatta. Jag har en i London och en i Sverige.

 Jag tror att det är viktigt att inte snöa in för mycket på träningen, då blir det en börda istället för något som är kul och givande. Jag kan ge mig själv en break då och då om jag inte känner suget och då tänker jag istället lite extra noggrant på vad jag äter.
Jag tror att träning är väldigt individuellt och att man måste hitta en eller flera träningformer som passar kroppen bäst och som man inte tröttnar på.

Postat av: Sonja

1. läste i din blogg att du har eget företag eller något? vad är detta i så fall?


Hej Sonja!
Ja, här i London så är du selfemployed som modell, det betyder att du är/har ditt eget företag och i slutändan att du egentligen inte jobbar för agenturen utan agenturen jobbar för dig. Det betyder även att vi tar hand om vår egen skatt och har egna revisorer. Det är inte så krångligt som det låter, men det gäller att spara på alla kvitton hela tiden. Jag har flera påsar fulla hemma och ser INTE fram emot att sammanställa dem om ett par veckor. Hua!

2. varför heter bloggen evert?


Jag har alltid haft en förkärlek för gamla gubbnamn på djur/barn och nu även bloggen. Jag har alltid velat ha en mops som jag tänkte döpa till Evert, men eftersom jag reser jämt så har det inte blivit av ännu. Så då fick bloggen heta Evert istället. Jag tänker visserligen skaffa en mops när jag flyttar hem till Sverige igen och den ska heta Torsten.
Nu har jag faktiskt gått ifrån namnet Evert lite i bloggen för det blev lite väl internt. Nu heter den helt enkelt Tess Montgomery (Welcome to my world), men Evert får leva kvar i webbadressen iallafall.

3. typ samma som ovan, skulle gärna veta vad du äter under en dag/tränar under en vecka för att hålla dig i sån sjukt bra form!


Träningen är som ovan. Jag satsar på att äta väldigt ”ren” mat. Mycket lax i ugnen, mycket sparris och andra grönsaker som jag antingen kör i ugnen, kokar eller ångar. Jag tror att vi behöver en köttbit ibland så jag brukar försöka beställa det på restaurang, men då utan gräddsåser och pommes.
Jag tror att det du ser som ”busig mat”. Typ godis och choklad automatiskt blir lite mer spännande att äta så jag har försökt ändra det i mitt tankesätt så att jag ser det som att jag unnar mig något speciellt när jag äter skorpor/riskakor/knäckebröd med avocado och liknande saker. Sen ÄLSKAR jag marshmallows som ni kanske har märkt, men jag får passa mig, för varje gång man äter mycket socker startar man ett beroende som man måste bli av med sen. För att bli av med beroendet efter dricker jag mycket örtteer dagarna efter. Om suget blir för strakt äter jag ett par rutor Green and Blacks Maya Gold mörk choklad. Det brukar ta hand om knorret.
Jag äter nästan ingen vete alls heller. Både för att jag blir svullen om magen av vete och att min hud inte alls gillar vitt bröd. Jag får finnar helt enkelt. Det gör att jag äter nästa enbart knäckebröd och nuförtiden tycker jag att det är godast med.

4. har du några bra tips på skönhetsvårdsställen i london? typ bästa peelingen etc.

Vet du vad, jag har inte testat så många ställen i London tyvärr. Jag går oftast till min Esporta som har en jättebra skönhetsavdelning. Men jag tror att man ska satsa på att försöka gå till samma ställe om man hittar ett man gillar. Då lär sig teraputen din hy och vet vad du har gjort tidigare och vilka effekter det har haft på just dig. Hemma i Sverige går jag gärna till Sturebadet eller Beautyroom på Odengatan.

5. vad gör du för att slippa finnar?? du har sjukt bra hy! (hehe, hoppas nu att det inte är naturligt!)

Jag har verkligen fått kämpa för min hy. Min pappa hade acne i tonåren och på gott och ont har jag ärvt hans feta hy. Jag fick massor med finnar i tonåren och de ville ge mig ett jättestarkt medel på recept. Men efter som jag hört om alla biverkningarna ville jag testa själv först.
Så jag gick hem med receptet i väskan och började prova mig fram. Jag drog ner min kost till noll och ingenting och sen började jag lägga till mat eftersom. Det första jag kom underfund med var att jag inte tålde vete och att socker och alkohol påverkade min hy negativt.
Jag läste även massor med undersökningar och testade ett helt gäng cremer. Till slut valde jag Biotherms aquasource serie som hade en lätt gel som återfuktade men inte täppte till porerna.
En myt är att fet hy inte behöver fukt, vi behöver det precis lika mycket som alla andra, men i en helt oljefri form.
Numera behöver jag något lite tyngre så jag har gått över till Clarins, men det var först när jag fått bukt med problemet. Och jag löste aldrig ut receptet!

Mina topp tips är – Tvätta ALLTID av sminket, drick lagom mycket vatten, sola måttligt (lite sol är bra för fet hy). Om du kan få tag i Effaklar K från La Roche Posay så är den topp på natten ett par ggr i veckan. Produkter med Salicylsyra är perfekta för oren hy, och dyker det ändå upp en finne, brassa på med Basiron på den lilla busen under natten. (Men sola inte med Basiron, då får du vita fläckar).

Postat av: Matilda

oj oj frågestund alltså.. frågor har man ju nästan alltid, gäller bara att komma på dom också..

1. hur kommer det sig att du inte går några visningar?


Hej Matilda! Du är en av mina kära stammisar och det uppskattar jag mycket!
Jag är helt enkelt för kort och gammal för att gå visningar. Jag gjorde lite smink och hårvisningar i New York när jag var yngre, men thats it.

2. hur upptäcktes du?

Jag har upptäckts ganska många ggr. När jag var 5 blev jag upptäckt med mamma på stan av Mikas och jobbade med dem till jag var ungefär 12 år. Sen blev jag upptäckt igen av Stockholmsgruppen när jag var 14 ungefär och har varit med dem sen dess. Men min riktiga karriär började när jag var 18 år. När jag flyttade till London för ungefär 4 år sedan, jag var 22 då, började jobba som modell på heltid, så då kan man väl säga att MOT Models återupptäckte mig och gav mig en chans att visa vad jag gick för.
 
För de som vill bli upptäckta tycker jag att ni ska ta på er något hyffsat kroppsnära och springa ett varv på Topshop i Oxford circus. Jag har blivit ”upptäckt” där massor med ggr och det är ett känt tillhåll för modellscouter. Kings road är även en bra gata att trava runt på för modellaspiranter.

3. vad äter du innan och efter träningen?


Jag ser till att inte äta för tungt innan träningen. Yoga ska utövas på fastande mage. Men jag brukar äta en sallad med tonfisk eller kyckling någon timme innan jag går ner och springer. Efter är jag alltid jättehungrig och äter en banan eller ett äpple medan jag lagar något mer matigt. Det känns mer vettigt att äta rätt precis efter man har tränat.

4. hur kommer det sig att du delar lägenhet med en kille?


Haha, ja, det är vettig fråga. Saken är den att jag har 4 småsystrar och en mamma med samma storlek i kläder som jag själv. (Eller syrrorna hade, nu är alla utom en längre och större än mig) Så jag var lite allmänt trött på att smink, kläder och annat inte låg där de skulle när jag letade efter dem. Sen om man någonsin har bott i en modellägenhet med ett gäng andra tjejer så svär man efter bara några timmar att aldrig bo med tjejer igen. Det är bitchigt, konstiga issues kring mat, folk som stjäl och allmän oreda. Modelltjejer är MYCKET snuskigare än killar både när det gäller hemmet och personlig hygien.

Så jag annonserade faktiskt efter en kille när jag hyrde ut mitt rum och så hittade jag Nathan. Det viktigaste för mig när jag intervjuade killarna för rummet var att de inte fick vara raggiga eller kännas obehagliga. Så jag sorterade bort alla som var för gamla och lät en killkompis låtsas vara en sökande så att han kunde spionera på de andra medan jag pratade med dem en och en.

Jag har aldrig ångrat att jag bor med Nathan, han är den perfekta roomien, ordningsam, lagar jättegod mat, hänsynstagande och kan skruva i en glödlampa.

ganska okloka frågor.. men klockan är mycket ;)
URL: http://ombytlig.blogg.se/


Postat av: Fia

Hur lång är du?


Hej Fia, jag är 166 cm lång. Kort för modell, men nuförtiden spelar det inte lika stor roll, om du inte ska köra hela catwalkgrejen förstås.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Åh ja, nog är jag en stammis alltid! Kikar in varje dag men orkar inte alltid skriva en kommentar. tack för alla svar på frågorna!

2009-02-26 @ 16:01:41
URL: http://ombytlig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0