Fråga

Hej Tess! Jag har en fråga, och jag hoppas du inte tar illa upp av den. jag menar absolut inget illa utan är bara nyfiken.
Tröttnar du aldrig på modell-livet? Det verkar så glammigt men känner du dig aldrig lockad att göra något mer meningsfullt? Jag säger inte att vara fotomodell inte är meningsfullt men det är ju en väldigt ytlig och kortsiktig värld där trender och modeller byts ut allteftersom, och det hjälper ju inte direkt någon..
Du verkar vara en klyftig människa och jag bara undrar om du inte har en önskan att göra något lite mer intellektuellt? Som sagt jag hoppas du inte tar illa upp, det vore intressant att höra dina tankar runt detta. Tack för en underhållande blogg.

Hej!

Jag har jobbat som modell i nästan hela mitt liv. När jag var yngre var det en hobby och nu är det mitt yrke. När jag var slutade gymnasiet var jag inte mogen att plugga vidare, jag ville som många andra se mig runt i världen först.
Då passade modellyrket perfekt, du får resa, du tjänar pengar och inget är för allvarligt.

I början var det en jättekul utmaning att gå på castingar och en kick att vinna över de andra tjejerna som klienterna hade valt mellan. Det var superspännande att träffa nya människor och att arbeta med duktiga fotografer, stylister och make up artister.
Drivet att få större och större jobb är stort och du förvandlast till en skådespelerska som passar perfekt in i varje roll som dina klienter har gett dig.

Som modell är du inte bara en kropp och ett ansikte framför en lins. Du är ett redskap för att förmedla känslor och åsikter. Du måste tolka briefs, vara bra på att förstå och komma överrens med människor och alltid göra det med ett leende.
 Du är även en businesswoman som tar hand om din egen karriär, gör dina egna ekonomiska och etiska val. Du är din egen manager och du måste ha huvudet på skaft för att lyckas.

Det är klart att jag nu efter alla dessa år inte tycker att det är riktigt lika spännande längre. Jag har nått flera av mina mål och jag har gjort de flesta jobb jag velat göra.

Men det som håller mig kvar är givetvis pengarna men även resorna.
Om vi pratar om pengarna så är det inte ofta man kan tjäna över 30 000 på en dag i ett vanligt jobb. Som modell är det en vanlig summa. Mitt mest välbetalda jobb har betalat runt 800 000 i svenska kronor. Det är ganska svårt att släppa såna möjligheter som ni kanske förstår.

Att vara modell är som att vara med i ett jättestort lotteri där du kan vinna massor med pengar om du har tur, är på rätt plats och jobbar hårt.

Men som ni kanske har märkt så funderar jag på att ge mig ut i vanliga världen snart. Jag ska skriva högskoleprovet igen eftersom mitt senaste resultat har gått ut. Jag tänkte även plugga upp lite betyg på komvux i sommar. Sen ger jag mig själv ungefär ett år att modella och efter det blir det nog plugg för mig. För någon gång måste jag växa upp, man kan inte vara vuxen med familj och flänga runt som jag gör.

Jag säger som de flesta av oss i branchen säger "Jag vill inte vara 30 och vara avdankad".


Jag har älskat mitt modellande och kommer alltid att vara glad att jag har tagit de här åren för mig själv. Jag har fått extremt mycket erfarenheter och massor med skinn på näsan. Jag har även skaffat mig en bra ekonomisk grund för min framtid.
Det är självklart för mig att modellyrket har ett utgångsdatum och att jag vill ha mer en en karriär, men jag tänker njuta som tusan av det här sista året jag har kvar.

Jag hoppas detta gav dig ett svar på din fråga samt en bättre inblick och förståelse till varför jag gör det jag gör.

xx

Tess



Kommentarer
Postat av: nadja

fin text, tess :)

2009-03-25 @ 13:40:23
URL: http://nadjaroxe.blogg.se/
Postat av: Anonym

Klokt och bra svar! Tycker om att läsa din blogg på grund av att du verkar vara en smart och ärlig tjej. /Caroline

2009-03-25 @ 21:13:40
Postat av: Neen

jag hade absolut gjort som du om jag hade fått/tagit chansen. Det finns många vackra människor, men det krävs mycket mer än en vacker yta för att lyckas. Du har uppenbarligen vad som krävs. Lycka till med allt och fortsätt sikta högt! Tack för en underhållande blogg!

2009-03-26 @ 08:50:50
Postat av: Emma

Detta var det bästa jag någonsin läst om modell-livet. Shit, du verkar stå med båda fötterna på jorden!

Jag funderar på att göra samma sak när jag slutar gymnasiet nu i vår, satsa lite mer på modellandet. Hur gjorde du, drog du utomlands först eller fick du agentur här i Sverige och drog genom den? Vore jättekul att veta :)



Du kan svara (om du ens svarar hehe) till antingen min blogg eller hotmail!



Ha det bra! /Emma

2009-04-19 @ 20:47:43
URL: http://emmabredell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0