I dont get it?




Så jag gick till gymmet idag. Jag har inte varit på gymmet på 3 veckor! Och jag har smaskat en hel del sprinkles cupcakes under tiden. Jag har visserligen hikat lite, men inte mycket mer.


Så min vän som är personlig tränare tyckte att jag skulle kolla mitt kroppsfett innan jag börjar för att se hur stor skadan är.
Vanligtvis ligger jag runt 15% ungefär. Inte för att jag någonsin har kollat upp vad det egentligen betyder, men det låter väl bra.


Så jag fick en chock när det visar sig att jag har ökat till 17% kroppsfett. Det låter ju apmycket!
Och min vän skakar på huvudet och säger att jag måste gå ner i vikt i fett. Jag är tjock!
Visst tänkte jag, men när jag kom hem kollade jag för första gången upp hur mycket kroppsfett jag borde ha och här är skalan.




*General Body Fat Percentage Categories

Classification Women (% fat) Men (% fat)
Essential Fat 10-12% 2-4%
Athletes 14-20% 6-13%
Fitness 21-24% 14-17%
Acceptable 25-31% 18-25%
Obese 32% plus 25% plus



Men hallå!! 17 % gör mig ju till en Athlete!! Tjock va?
Hur felvisande var inte tränarens åsikt. Jag kan ju gå upp lite i muskler, men jag behöver ju knappast gå ner någon större massa fett.
Det skrämmer mig hur mycket jag tyckte att jag var tjock till jag såg den här tabellen.

Farliga grejer!

Kommentarer
Postat av: M

Hur mäter man kroppsfettet?

2009-10-29 @ 09:04:00
Postat av: Tess

Hej M!



Det finns lite olika sätt. Jag har en våg hemma, men den på gymmet är en maskin du håller i.

Den skickar iaf vågor genom kroppen och mäter hur stor % av din kropp som består av fett.



kram



Tess

2009-10-29 @ 11:30:24
URL: http://evert.webblogg.se/
Postat av: belle

Hej Tess



Herregud.. fattar inte hur tränaren kunde säga detta? Min mor är dietist och arbetar som personlig tränare mellan varven. Jag ligger på 20 och jag är smal och drar small i kläder. 17% är jättesmalt.

So oroa dig inte. Man ska alltid kolla upp trovärdiga källor (helst vetenskapliga) det jobbar mkt skumt folk på gym!



Puss

2009-10-30 @ 17:52:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0