Ok, men bara till er..

Jag tror stenhårt på min sminkning när jag ska casta.

Jag har mina hemliga knep som jag aldrig skulle berätta för de andra brudarna. Men för er kan jag berätta om ni lovar att inte sprida det vidare..

Saken är den att det gäller att vara som en vit duk, stå ut tillräckligt mycket för att inspirera, men samtidigt inte sätta mig själv i något fack.
Jag vill inspirera mina klienter att använda mig helt enkelt.

Många modeller gör ett av de två vanligaste felen - sminkar för mycket eller sminkar för lite. Det handlar helt enkelt om att skapa perfekt hud utan att verka sminkad på något sätt.

image467


Det viktigaste är att börja med en bra tvätt, toner och fuktcreme.

Jag kör på

Tvätt - Lóreal Purezone, bra om du kan få en finne då och då men samtidigt inte vill använda en tvål (BIG nono!).

Toner - Biotherm

Fukt créme ansikte - Dermalogica sheer moisture, med spf15 såklart!  Sen kör jag även på Lancomes Pure Focus (med long lasting shine control) eftersom jag har glansig hy så hjälper den mig att hålla huden matt hela dagen.

Fuktcréme ögon - Elizabeth Arden Intervene eye. Fick den när jag gjorde ett jobb för Elizabeth Arden och har köpt den sedan dess. Den enda ögoncremen som verkligen återfuktar.

Sen kör jag även på Dermalogicas multivitamin powerfirm under ögonen och på läpparna.

Avslutar gör jag med en liten spray av Dermalogicas Soothing protectionspray. Den hindrar alla hemska föroreningar som kommer att angripa huden under dagen från att tränga in och göra skada. Även bra om du sitter framför en dataskärm hela dagarna.

När du har en ren och återfuktad bas så sitter sminket hela dagen.

Eftersom det är dåligt för huden att dra på en massa foundation varje dag så kör jag på (ännu) en fuktcréme. Men denna med tint i.

Min wondercréme är Estée Lauders DayWear Plus. Den bästa bästa tinted moisturiser som finns på marknaden! Alla make upartister älskar att jobba med den som bas när huden ska se naturlig ut. Kostar lite - Men babe, its worth it!

Det finns bara en nyans, men konstigt nog passar den alla. Ännu konstigare är det att det ser ut som lera när det kommer ur burken, men sen blir det till just din hudfärg. Magic!

Concealer - Touche eclat såklart, under ögonen (ej för nära franskanten..) och runt näsvingarna.

Puder - Jag kör faktiskt på svenska Make up stores loose powder i "creme". Därefter (här kommer ett knep) duttar jag på lite av Make up stores Wonder powder i "Kalahari". Det är ett glansigt highlightpuder som används på kindben, ett svep över ögonlocket och en liten dutt på amorbågen ovanför överläppen. På så sätt får du en superfräsch look utan mycket ansträngning.

Bronzer - Även där gillar jag Make Up Stores Bronzing powder i "beam". Du behöver en stor, fet borste så att det blir jämt och med stora drag borstar du inifrån och ut över kindbenen, näsryggen och en liten dutt på vardera sida runt tinningarna. Så får du en sommrig glöd direkt. Perfekt för gråa dagar.

Blusher - Ja, ni kanske ser trenden. Jag kör på Make Up stores "ginger" den har en perfekt gammelrosa nyans. Använd en liten blusherborste.

Men mitt stor knep är att använda Håkanssons lilla magiska ask med en röd och en orangeaktig färgkaka som går att använda som crémebluscher, crémeskugga eller läpptint. Jag brukar blanda de båda nyanserna och dutta i en cirkel runt högsta delen av kinden. Dvs "äpplet " som sticker ut när du ler. Färgen som blir kvar på fingret använder jag till att superlätt nudda nästippen och sen klappa in det sista på läpparna. Det ger dig den där "jag har precis varit på gymmet och jag ser ut som en nyduschad ros" looken. 

Ögonbryn - Det viktigaste! Det finns inget som är så viktigt för ditt ansikte som ett par snygga ögonbryn. Mina är redan ganska tjocka av naturen så jag behöver bara borsta dem och fylla i dem med en mellanbrun penna. Just nu använder jag en från Rimmel. Däremot är de väldigt vilda så jag måste ha mitt ögonbryns gel från The Bodyshop!

Ok, nästan klar..

Ögonskugga - Ja, jag använder skugga, men inte på ögonlocket. Jag använder Make Up Stores "meteor" som är en ljus pärlemorskugga under ögonbrynen, i ögon vrån och ännu en liten dutt på amorbågen.

Jag använder inte mascara när jag går på castigar. Jepp, sant! Det får mig att se osminkad ut.

Läppar - Jag har ju redan haft en dutt Håkanssons, men lite mer vill jag ha och därför blir det "lip venom", världens bästa plumper! Den är lite glasig och pirrar skönt. Pojkvännen avskyr känslan han får i läpparna om han pussar mig efter jag har sminkat mig.. hehe
Saken är den att plumpern funkar, på riktigt!

Hår -
Mitt hår är så långt och tjockt så jag klarar mig inte utan Aussie Haircares leave in conditioner "Miracle Hair insurance".
 Jag snurrar håret i två stora mussepiggöron på varsin sida av huvudet medans det fortfarande är fuktigt. Sen fönar jag tills bollarna har torkat. Släpp ut håret och klappa in två droppar serum mellan handflatorna och sen i topparna. Är det en hårcasting sprayar jag även på ett litet moln glansspray från BedHead.

Såå! Genomskinligt nagellack, en bra bodylotion och vi är klara!

100% utan produktplacering!

image478

Kommentarer
Postat av: Sanna

Grym sminkguide! jag har också bruna ögon och blont hår. tycker att det är jätte-svårt med snygg ögon-make-up till dem färgerna. Kan du inte ge lite fest-sminknings tips!

2008-05-06 @ 18:16:37
Postat av: Tess

Hej Sanna!

Kul att du har samma färger, det är ju trots allt ganska ovanligt. Du, jag och Britney Spears haha!
Jag tänkte köra en kvällssminkning till helgen.

kram

Tess

2008-05-07 @ 23:16:17
URL: http://evert.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0