Svaren på era frågor!

Hej allihopa!
Här är svaren från frågestunden jag hade tidigare i veckan.
Först vill jag tacka för att så många av er gillar bloggen, det värmer och gör det mycket roligare att skriva.
Sen tycker jag att det är kul att ni hade så många vettiga frågor!

 Jag har sagt det tidigare, men det tåls sägas igen, jag har världens bästa läsare!







Postat av: Caroline

Hej Tess.

När kommer du att flytta till L.A.?
Om du nu flyttar, hur gör du med boende? Hyr man eller köper man?

Tack för en underhållande blogg.


Hej Caroline!

Jag kommer att flytta till L.A. snart, men jag vill inte flytta dit innan jag har fått ett visa så jag pratar med olika advokater just nu. Men jag siktar till innan jul i alla fall.
Jag kommer att hyra i West Hollywood tror jag. Det är svårt att köpa direkt när jag kommer dit eftersom jag inte kan ta lån pga. att jag inte har någon ”credit history”. Det smarta jag gör nu är att öppna ett konto i USA via min bank här i London, skaffa ett kreditkort och använda det här fram till jag flyttar, det kommer förhoppningsvis att ge mig lite credit i alla fall.
Kul att du gillar bloggen.
Kram Tess

Postat av: Katrin

Vad gjorde du precis efter studenten? Satsade du helt på modellandet då och flyttade till London? Hur länge har du bott i London? Vad är det bästa/sämsta med att bo i den staden? =)

URL: http://onecitygirl.blogspot.com

Hej Katrin!

Efter studenten flängde jag runt lite, reste en smula jobbade en stund i New York, bodde i Italien med mitt ex Björn och sen för ungefär 4 ½ år sedan flyttade jag till London och fokuserade på modellandet på heltid.
Jag älskar London, men det är väldigt mycket stad. Det är enormt stort och kan lätt bli lite grått. Maten och människorna är jättebra om man vet vart man ska leta och vädret är faktiskt bättre än hemma i Sverige. Den största fördelen med London är att det är så lätt att resa härifrån. Det är en perfekt bas om man vill se världen.
Kram Tess


Postat av: Kattis

Hejhej, lite konstig fråga kanske,
men tjänar man ok som modell? Gör du bara shoots eller catwalks och sånt också?

Tack för en kul blogg! :)


Hej Kattis!

Det beror helt på vilken typ av modell och hur populär du är. Jag är reklammodell och det i kombination med att jag har massor med erfarenhet gör att jag tjänar bra, men som ung fashionmodell så tjänar man oftast inte så jättemycket.
Jag gör mest beauty, kataloger, reklamfilmer, reklam och hårjobb. Ingen catwalk alls faktiskt, jag är alldeles för petite för det.
Kram Tess


Postat av: Louise

Hej Tess!

* Varför gjorde du och Kristian slut? Han var ju supersnygg! (Och verkar vara helsnäll)
* Dejtar du någon nu?
* Hur gick det på högskoleprovet? (Kommer ihåg att du skrev det i våras)
* Vad vill du göra efter modellandet?

Tack för en riktigt skön blogg!

Hej Louise!

Jag och Kristian var tillsammans i 2 ½ år och hamnade vid den punkten då det var dags att börja tänka på en framtid tillsammans eller bryta. Vi såg tyvärr inte giftermål och barn så då var det vettiga att göra slut. Kristian är en jättebra kille och jag är jätteglad att vi var tillsammans.
Jag dejtar en kille i L.A. just nu. Jordan heter han och även han är supersnäll.
Högskoleprovet gick sådär, jag skrev ok, men inte tillräckligt bra för att påverka intagning till högskola jämfört med mina betyg, så jag ska skriva i höst igen och då får vi hålla tummarna.
Jag vet inte riktigt vad jag vill göra efter modellandet, jag har en del idéer, kanske går jag in för att skådespela, vilket är en naturlig riktning för modeller. Gör jag inte det så tror jag att jag kommer att starta eget företag inom mode. Vi får se, det blir spännande att fundera ut vad jag vill göra.
Kram Tess


Postat av: L

Till skillnad mot många andra modeller så verkar du leva ett hälsosamt liv och är smal på ett naturligt sätt. Men jag undrar om du någon gång haft en ätstörning eller varit nära att "åka dit"?
Vad är det svåraste med att vara modell?


Hej L!

Ja, jag försöker leva hälsosamt, speciellt eftersom jag ser så många ohälsosamma tjejer i branschen. Jag har aldrig varit nära en ätstörning, men en agentur i New York fick mig att gå ner ganska mycket en gång och jag vantrivdes som tusan. Det är inget jag vill göra någonsin igen.
Det svåraste med att vara modell är att du aldrig kan planera någonting. Du kan få ett jobb fram till klockan 18.00 dagen före, så det blir ett väldigt oplanerat liv och mycket fläng fram och tillbaka. Men jag tycker att det är ett ganska litet pris att betala för ett så pass omväxlande och ro
ligt jobb.
Kram Tess

Postat av: Kajsa

Hejsan! Du verkar vara en väldigt jordnära tjej, trots att du förmodligen har världen framför dina fötter. Vilka är dina favoritmärke när det gäller smink, kläder och smycken? Dina skönhetstips? Vad gör du helst en sommardag? Du kanske har något klädtips som du tycker alltid fungerar? Önskar dig all lycka och framgång.


Hej Kajsa! Tack vad rar du är.

Det är svårt med favoritmärken med smink eftersom olika märken är bra på olika saker. Men det är svårt att gå fel med Chanel. De har jättebra Foundations och ögonskuggorna är fantastiska. Annars är Make up store i Sverige en jättebra butik och jag svär vid deras wonderpowder. För hudvård använder jag Clarins och Dr Sebagh.
Det klädmärket jag gillar bäst är nog Lanvin, annars handlar jag gärna på Gina tricot eller H&M och tar med mig utomlands. Missoni gör bäst badkläder,  Louboutin och Pierre Hardy bäst skor och smycken handlar jag gärna hos Bjorg, Bottega veneta eller Bvlgari.
 En sommardag spenderar jag helst i Sverige med en promenad på djurgården och en glass på Dramatentrappan eller liggandes vid poolen ute i pappas hus på Ekerö. I London sitter jag gärna med ett glas vin och goda vänner på The Ships uteservering eller stekande i solen på min balkong.
Mitt favvoklädtips är ”if you are in doubt – wear black!” De dagar jag har klädångest blir det svarta byxor, svart linne och så fokuserar jag på jacka, väska och skor istället. Annars brukar jag börja med skorna och klä mig uppåt. Väskan kommer sist.
Kram Tess




Postat av: Carrou

Vilka är dina tips för att få håret att bli långt? du har så fint hår! :)

URL: http://carrou.blogg.se/

Hej Carrou! Tack! ☺

Jag klipper mig var 6e vecka, bara en liten trimning, men det håller håret friskt. Sen använder jag alltid heatprotection spray innan någon får röra mitt hår när jag jobbar. Jag kör en inpackning i bastun minst 2 ggr i månaden och annars försöker jag bara vara allmänt försiktig. Alla hår växer olika snabbt, men om du ser till att hålla håret i bra kondition och inte låter det bli torrt så kan du absolut skaffa långt, hälsosamt hår.
Kram Tess



Postat av: L

Hej Tess!!

Jag undrar hur du förbereder dig innan ett jobb, alltså vad förväntar de sig att du ska ha fixat innan du kommer?

Kram

Hej L!

Det som är standard är ”Clean hair and face” dvs. nytvättat hår och inget smink. Sen är det bra om man har fina naglar med genomskinligt nagellack, återfuktad hud, rakat och vaxat allt man kan tänkas behöva visa, vissa klienter vill även ha en skvätt brun utan sol kvällen innan. Sen kör jag alltid på heat protection på håret innan jag går hemifrån.
Kram Tess



Postat av: Malin

Vilka är dina favoritaffärer och restauranger/matställen i London och New York? Och secondhandaffärer?

Hej Malin!

Mina favvorestauranger här i London är nog The Ship, Sophies steakhouse, Nozomi, Nobu berkely, Itzu, Leon, Carpaccio och Big easy på Kings rd.
Jag älskar att gå på samplesales, så det är min favvoshopping här. Annars handlar jag gärna på Bershka, Harvey Nics, Topshop, French Connection och Jaeger.
Second hand hittar jag på de olika marknaderna eller så går jag till Pandora eller the dressbox som är dressagencys. Där kan man hitta allt möjligt med märke, jag plockade upp ett par Balenciaga förra gången jag var där.
I New York älskar jag Bahltazaar, Spice market, Café coloniale, Mercer kitchen, Nobu och Whole foods såklart. Butikerna i soho är helt fantastiska och jag älskar Barneys, Saks och alla de andra varuhusen. Intermix är dock min favvobutik i USA.
Jag har hittills inte shoppat så mycket second hand i New York, så det får bli mer tips om det när jag har varit där nästa gång.


Kram Tess



Postat av:

.Vad använder du för smink?
.Vad har du för midjemått? Höftmått etc.

Hej!

Jag använder mycket Chanel, Make up store, Mac och lite Nars med. Jag kommer att försöka slänga upp en lite närmare titt i min sminklåda om ett par veckor.

Jag har måtten 70B-57-83 Det är ganska normalt för min längd och vikt. Jag har lite mer booty än de flesta modeller, men hittills har det alltid varit en fördel, speciellt efter som jag inte har så mycket höft.

Kram Tess


Postat av: Nathalie

Du har en riktigt snygg klädstil. Var köper du som oftast dina kläder? vad inspirerar dig till dina outfits?

Hej Nathalie! Tack!

Jag handlar gärna på Ebay, second hand, Lanvin, Bershka, gina tricot, Topshop, Jaeger samt på samplesales. Så det blir en salig blandning. Men det är så jag tycker man ska bygga sin garderob, blanda billigt och dyrt, vintage och nytt.
Jag blir inspirerad av andra modeller, modetidningar, bloggar men jag är även noggrann att klä mig för min kroppstyp. Jag passar inte i allt jag tycker är coolt. Det viktigaste är att trivas i sin hud och ta på sig något som får en att känna sig snygg.

Kram Tess


Postat av: Emmi

* När och hur blev du modell? Alltså skickade du in bilder själv eller blev du upptäckt på stan?
* Vad skulle du tänka dig att jobba med om inte du var modell?
* Vilka agenturer är du med i?
* Vilket är det bästa/sämsta jobbet du gjort?
* Hur länge har du bott i London? Har du tips på butiker, caféer, restauranger som bör besökas?

Tack för en bra blogg!

Hej Emmi! Tack så mycket!

Jag blev modell för första gången när jag var ungefär 5 år gammal, då blev jag och min lillasyster scoutade på stan. När jag flyttade hit till London skickade jag in lite bilder till olika agenturer och gick runt och mötte flera av dem. Men MOT var de som passade bäst för mig så därför valde jag dem och är hur nöjd som helst.
Om jag inte var modell skulle jag antingen skådespela, jobba med tv eller jobba med mode på något sätt. Men man vet ju aldrig, folk ramlar ju in på bananskal överallt nuförtiden.

Mina agenturer är

MOT Models – London
Stockholmsgruppen – Stockholm
Body and Soul – Hamburg
Clear – München
Y-models – Kapstaden
XS Modelmanagement - New York
Ford Models – Los Angeles

Mitt bästa jobb ekonomiskt sett var absolut det Nokia jobbet jag avslutade i julas, men annars är det alltid kul med spännande resor till exotiska platser. De tråkigaste jobben är de som betalar dåligt och inte är tillräckligt bra för att resultera i bilder till portfolion. Som tur är slipper jag göra de jobben nuförtiden.

Jag har bott i London i 4 ½ år nu. Det jag rekommenderar är att hitta ett område som passar dig, London är enormt stort. Annars bör du testa Leon på Carnaby Street, grym organisk mat, Nozomi för japanskt, Itzu för sushi och Sophies steakhouse för kött.
Butiker finns det massor av, men ta en promenad ned för Kings rd eller Sloane st om du vill handla mer upmarket.
För mig finns det bara ett café, men många av dem – STARBUCKS! Me love! Just nu dricker jag frappe latte på sojamjölk utan socker. Mumsigt!


Postat av: Anna.

Ska du fortfarande hyra ut din lägenhet i London?

Hej Anna!

Eftersom jag gjorde slut med Kristian och inte ska flytta till Sverige längre kommer jag inte att hyra ut min lägenhet i sommar. Vi får se vad som händer och hur lång tid det tar för mig att få mitt visa till Los Angeles. Så det är lite obestämt för tillfället.

Kram Tess




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0