Boende i London

Jag fick en kommentar för ett tag sen från en tjej som undrade hur man skaffar sig boende här i London.

Jag kan ge er glädjebeskedet att det är jättelätt att hitta boende här. Saker och ting är lite annorlunda men om ni letar runt ordentligt så kommer ni tillslut att hitta något ni gillar.

När jag flyttade hit bodde jag med 2 andra svenska tjejer i en etta i Clapham Junction. Vi hade en dubbelsäng och sen sov jag på en ihopfällbar extrasäng på golvet. Så betalade vi bara £220/månaden också.


Min balkong på sommaren

Det är jättevanligt att bo med någon, sk. flatmates. Jag bor med Nathan som de flesta av er vet. Det är för att det är så höga hyror här och det är mycket vettigare ekonomiskt sett att hyra en 3a än en 1a eller 2a och sen hyra ut ett sovrum.
Vissa "flatshares" har upp till 5-7 personer boende under samma tak. Då är det ofta stora dragiga villor med dåliga värmepannor som gäller då. Men det blir billigt!

Jag själv kände att jag ville dela med högst en person och för att själv få välja vem det var bestämde jag mig för att ge mig ut på jakt efter den perfekta lägenheten. Jag begav mig till lite olika Foxtons kontor. Det är inte som i sverige med mäklare som har massor med objekt lite spritt, utan du måste gå in till det kontoret som har hand om just det området du vill bo på. Jag var på 5 olika kontor innan jag hittade min lägenhet. Man åker runt med deras små spejsiga minicooprar och tittar på lägenheter, bara det är en upplevelse i sig.

De flesta svenskar verkar bo i South Kensington här så jag började leta där. Tyvärr kunde jag inte hitta något som hade 2 sovrum och inte luktade curry eller hade stora hål i golvet där så jag letade vidare. Jag var på Chelseakontoret, Sloane squarekontoret, batterseakontoret och tillslut gick jag till Fulhamkontoret och då hittade jag äntligen lägenheter jag gillade.

Så om du ska flytta hit rekommenderar jag dig att hyra ett par månader lite var som helst, billigt först. Så att du får en känsla för var du vill bo. Sen tar du den tiden och letar efter en riktigt bra lägenhet/hus.

Det är lätt att flytta in i ett rum och inte behöva hyra själv, du hittar massor med lediga rum på siter som easyroommate och gumtree. Men om du som jag istället vill hyra en lägenhet och sen låta någon hyra rum av dig så rekommenderar jag foxton.

Ett tips är att sätta sig ner och tänka igenom vad som är viktigt för dig.
  • Hyra?
  • Läge. London är uppdelat i zon 1-6. Om du ska ha tunnelbane och busskort så är det billigare ju färre zoner du åker i.
  • Lägenhet eller hus?
  • Behöver du bra standard eller är du fine med den typiska London lägenheten?
  • Vill du dela, i så fall med hur många?
  • Vad vill du ha i området. Portvakt? CCTV? Gym? Matbutik kan vara bra?
  • Möblerat, halvmöblerat eller omöblerat?
Jag bor i zon 2, har portvakt, CCTV, gym i huset, balkong, utsikt över floden, butiker och restauranger och området är nybyggt sedan år 2000. Dvs jag har gått för ett "riverside developement".
Jag har jättesvårt för den dålig Londonstandarden så jag hade jättetur som hittade min lägenhet.
 
Här lyckade jag pruta ner min hyra till drygt £1600 (utan räkningar) som jag och Nathan delar på.
Regeln är att ju längre tid du skriver kontrakt på desto mer kan du pruta. Jag har ett kontrakt på 4 år.
Då har vi 72m2, 2 badrum , 2 sovrum, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och hyr halvmöblerat. Dvs alla stora möbler finns redan.

Nu har jag ett ganska "lyxigt" boende för att bo i London och om du hyr ett rum kan du komma undan med £400-500/månaden för en ok standard i zon 2.




I sommar kommer jag att hyra ut min del i lägenheten här från den 1:a Maj - 1:a September.
Hyran kommer att vara £800/månaden, men då ingår el, tv, trådlöst internet, värme och vatten. Dvs allt utom telefon.
Om du är intresserad kan ni nå mig på [email protected].


Bilderna är från innan jag flyttade in så nu finns det tavlor, tv, mattor, täcken, kuddar, köksredskap  ja ni förstår.




Kommentarer
Postat av: Linda

Grattis, du maste ha gjort ett riktigt kap pa din lagenhet. Den ser jatteharlig ut! £1600 ar ju i princip gratis nar det kommer till en 2 bedroom flat. well done.



Du ar nog den forsta jag nagonsin har hort som rekommenderar foxtons. Harligt att du har haft bra upplevelser med dem!



Det enda jag har hort om foxtons (och aven mina egna upplevelser) ar att jag skulle aldrig ga tillbaka till dem!!



Ja, du har ratt, vi (kunder) far aka runt i tuffa mini's nar vi kollar pa lagenheter men deras lagenheter ar ocksa ar sjukt overprisade och de tar en "skriva kontrakt' kostnad pa run £300.. (helt galet).



Jag skulle rekommendera att kolla pa http://www.findaproperty.com/eller ga in till lokala estate agents...



xx Linda



p.s. lycka till med uthyrningen av ditt rum!

2009-03-04 @ 17:07:58
URL: http://legallysophie.wordpress.com
Postat av: Tess

Hej Linda!



Ja, jag hade supertur, det var fler som bjöd högre än mig, men min landlady ville ha en tjej på kontraktet så jag kom undan riktigt fint. Sen hjälpte det förstås att jag band mig på 4 år och detta var nu drygt 2 år sedan.



Saken med foxtons jämfört med de lokala estate agents är att de har många fler objekt och speciellt lite bättre standard. Mer nybyggen bla. Sen har de varit ett jättbra stöd under hela tiden jag har bott här. De sköter fortfarande mycket av min kommunikaton med min landlady och gjorde hela dealen sjukt smidig.



Jag hade precis tvärtom erfarenhet med lokala estate agents. De var så extremt klantiga och kunde inte sina grejer alls. Jag blev bara arg när jag gick dit.



Men det visar på att alla måste hitta sin egen väg.



Kram Tess

2009-03-04 @ 17:42:58
URL: http://evert.webblogg.se/
Postat av: Josefine

Åh vilken härlig balkong :)

2009-03-05 @ 10:45:50
URL: http://joossann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0