Svar på era frågor

Vad kul att jag fick så många roliga och smarta frågor!
Jag har försökt svara på det mesta så gott jag kan.



Postat av: Emelie

jag frågade det här en annan gång men fick inte ngt svar så hoppas på det nu då! jag är nyfiken på hur det kommer sig att du heter montgomery? det låter ju inte så svenskt, men fint är det !

 

Hej Emelie!

Tack så mycket! Montgomery låter ganska engelskt, men det kommer från Sverige från början. Enligt min käre far så var det vikingarna från berget Gumme i sverige, som plundrade och rövade i England och Skottland och blev då vikingarna från Mountain Gumme – Montgomery. Men det passar onekligen bra att ha ett så internationellt namn när jag jobbar utomlands.

Kram

Tess

 

Postat av: Mia

Jag är en tjej på 20 år som planerar att flytta till London inom kort. Har du något råd att ge om vad jag ska tänka på när jag börjar mitt jobbsökande? t.ex. hur man bör gå tillväga om man vill söka jobb i någon affär eller på café. Har du något tips på vart man kan hitta boende för ett par månader?

Tack för en jättebra blogg!

 

Hej Mia!

Vad kul att du ska flytta till London! Allting är så mycket lättare här än i Sverige, det är lätt att både få jobb och att hitta boende. Bästa sättet att söka jobb är att gå dit och lämna in ett CV. Lämna ut så många CVs du kan till så många olika ställen så möjligt så kommer du garanterat att få napp. Boende för ett par månader kan du hitta på www.easyroommate.com.

Här har man nästan alltid roommates, så du måste bara tänka efter om du vill bo i ett stort hus med många människor. (bra om du inte har så mycket vänner här) eller om du som jag mår bättre av att bara ha en person att dela lägenhet med.

Välkommen till London!

Kram

Tess

 

Postat av: Kajsa

Hej! Först och främst vill jag bara säga att din blogg är himla bra eftersom du har båda fötterna på jorden och inte är det minsta skrytsam eller överlägsen, istället vill du hellre dela med dig av dina tips. Vilket är super duper bra!!! Nu till mina frågor: ungefär hur mycket spenderar du på kläder varje månad? Vilket är din bästa investering i klädväg? Tycker du någosin att ditt modellande har gått överstyr, dvs att du blivit för fixerad vid ditt utseende? Isåfall hur tacklar du det? Vad ville du bli när du var liten? Tack för en bra blogg än en gång! All lycka och framgång

 

Hej Kajsa!

Tack vad gullig du är och,vad kul att du gillar bloggen!

Det är ganska upp och ner när det kommer till hur mycket jag spenderar. Det blir alltid lite mer i början av säsongerna. Men jag skulle gissa att jag spenderar kanske £300 i månaden just nu. Men om jag investerar i någonting som jag ska ha länge så kan det gå upp till £600.

Jag försöker att inte spendera för mycket pengar på kläder, jag är mer av en bargainhunter.

Mina bästa investeringar har varit mina Louboutins, mest för hur jag känner mig när jag bär dem, min Patrizia Pepe kappa var också en bra inestering, jag räknar med att använda den under flera år. Lite mer low budget är Uniqlos cashmeretöjor i lite olika färger en jättebra investering. Jag använder dem hela tiden under höst och vinter.

Konstigt nog så påverkar modellandet inte riktigt mig på det sättet. Det är snarare så att jag måste påminna mig konstant att inte lyssna på dålig kritik och bli påverkad av dålig stämning. Sen är det klart att jag kan bli lite väl gymfixerad ibland, men det beror mer på att jag är lite av ett hälsofreak. Det finns såklart vissa saker som jag är mer petig med pga modellandet som att håret ska vara i bra kondition och att alltid ha snygga naglar.

När jag var liten ville jag först bli prinsessa, sen ville jag bli en businesslady och efter det ville jag bli modell. Så det funkade ju bra. Måste jobba på den där prinsessgrejen bara.

Tack för roliga frågor!

Kram

Tess

 

Postat av: Belle

Hej Tess!

Tack för chansen att få fråga - jag hoppas du kan hjälpa mig.
Jag är naturligt blond men har de senaste åren fått en mer råttfärgad ton tråkigt nog. Jag vägrade acceptera detta och har använt mig av (skamligt, jag vet!) spray blond varje månad för att få bort den gråaktiga tonen. Ingen vet att jag använder detta! Jag märker nu att mitt hår är ganska torrt vilket givetvis beror på sprayen. Jag vill sluta helt med den men utväxten är ju inte rolig alltså.. man ser så skabbig ut! Så jag tänkte färga håret lite mörkare och ge mitt hår chansen att växa ut utan att bli blekt.. då undrar jag hur reagerar blekt hår på färgning? Kan det bli supermörkt eftersom håret är poröst och torrt och därigenom suger åt sig färgen? Eller kan färgen reagera med peroxidet så det blir rött/grönt liknande? Jag är livrädd för en hår-katastrof då jag arbetar på kontor och inte kan se helt galen ut, men jag längtar också efter att få testa att vara brunett och låta mitt hår slippa den jäkla sprayblonden. Jag har en röd ton i mitt hår naturligt (typ strawberry blonde). Alla tips och råd oerhört välkomna!

Tacktack, puss!

 

Hej Belle!

Vet du vad, jag tror att du helt enkelt bör bita i det sura äpplet och gå till en frisör. Det är jättesvårt att färga hemma om du har olika färger och blekningar i håret redan. Mitt tips är att gå in för en färgning och om du vill spara lite pengar så behöver du ju inte klippa dig samtidigt. De kan hjälpa dig att blanda ihop en färg du gillar och få det jämt. Sen kan du ju färga hemma efter det. Jag har sett några riktigt slitna blonda hår bli helt fantastiskt glansiga och fina efter en färgning. Så jag tror att du kommer att bli supernöjd!

Lycka till!

Kram

Tess

 

Postat av: Emelie

Hej jag undrar ifall när du träffade din nuvarande kille, ifall du fortfarande var tillsammans med din förra pojkvän då?

Hej Emelie!

Jag träffade Jordan för första gången dagen efter jag och Kristian gjorde slut. Jag var i L.A då och Jordan hörde till gänget där. Men vi började inte dejta förrän långt senare. I början var vi bara vänner.

Kram

Tess

 

Postat av: z

hur blir du så bra på bild? är du natruligt fotogeniskt eller har du lärt dig det genom modellandet? tror du att 21 år är försent för att börja modella?

Hej  Z!

Jag är nog ganska fotogenisk, men jag har absolut lärt mig mycket genom jobbet. Du lär dig ganska fort dina vinklar och poser. Det gamla tricket med att öva framför spegeln funkar väldigt bra om man vill träna. Det är inte för sent att börja modella vid 21 års ålder. Om du vill bli fashionmodell så är det lite ont om tid, de flesta tjejerna startar runt 16-18 års ålder, men om du har en agentur som tror på dig, så går det oftast bra ändå. Som reklammodell är 21 år den perfekta åldern att börja eftersom du kan hålla på mycket längre.

Lycka till!

Kram

Tess

 

Postat av: Bella

hur träffade du och jordan? var det love at first sight ;)? var det när du var i LA?
Hur mycket tjänar du i runda slängar i månaden?
Vad kostar din lägenhet /mån?

superfin blogg, du är jättevacker!

 

Hej Bella!

Tack vad gullig du är!

Jag och Jordan träffades genom vänner i Los Angeles. Men i början var vi bara vänner, det tog lite tid innan jag var redo att vara tillsammans med någon igen. Men vi pratade mycket i telefon när jag var hemma i London och sen träffades vi igen när jag kom tillbaka ett par månader senare och då sa det klick. Så kärlek vid andra ögonkastet kanske man kan säga.

Som modell tjänar du olika mycket varje månad, men jag har tur att ha en agentur som tror på mig och ger mig bra jobb så jag tjänar bra med dem.

Min lägenhet kostar £1400 i månaden, den var egentligen på marknaden för £1600 men min landlady ville ha en tjej på kontraktet så jag lyckades förhandla ner hyran en smula.

Kram

Tess

 

Postat av: Frida

Hej! vilka sminkprodukter brukar du använda? svara gärna nr och namn också så man slippere jämföra ex ögonskuggorna med varandra *hihi =)

Hej Frida!

Jag använder en hel del olika produkter beroende på tillfälle. Jag kommer att lägga upp ett inlägg med mer specifika produkter vid ett senare tillfälle. Men mina favorier är Make up stores Wonderpowder i ”Kalahari”, Chanels teint innocence foundation in ”40 beige”, Chanels Ombre essentielle ögonskugga i ”45 safari” och Make up stores bronze powder i färgen ”beam”. Men alla har olika färger så det är viktigt att du hittar de produkter som passar bäst för ditt ansikte.

Kram

Tess

 

Postat av: emma

Du som modell måste ha fin hy, men vad gör du om du får finnar? skönhetstips?

Måste man som modell ha fin hy?


Hej Emma!

Det hjälper att ha fin hy som modell. Det blir mindre retouching om hyn är bättre.

Mina bästa skönhetstips är minst 8 timmars sömn per natt, dricka mycket vatten, träning är jättebra för hyn för att det ökar blodcirkulationen. Var försiktig med socker och alkohol. Det är viktigt att hitta produkter som fungerar bra för din hy och att om du har råd att gå och göra en ansiktsbehandling ibland. På så sätt kan du få en bättre utvärdering på vad just din hy behöver.

En räddare i nöden är Basiron som går att köpa på apoteket.

 

Kram

Tess

 

Postat av: M

Ok, vet inte om du svarar på den här frågan, menar inte att vara nosy, men har ingen av mina vänner att fråga. Jag träffar en kille just nu, som ger mig en del saker, men jag tycker det är så jobbigt att ta emot dem! På bloggen känns det som att du får/ din kille köper en del saker till dig, hur känns det att låta honom göra det? vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan! Säger du ok med en gång när de erbjuder sig? eller nej? o sen så köper de ditt bälte eller vad d nu kan vara?

kram!!


Hej M!

För att vara helt ärlig så är jag lite av en sucker för att skämma bort mina pojkvänner. Så för vad jag får har jag gett minst lika mycket tillbaka, så jag är nog tyvärr fel person att fråga.

Kram

Tess

 

Postat av:

hej! jag undrar fall du vet någon bra hårprodukt som gör så att håret inte blir lika slitet?:)

Hej! Det bästa du kan göra är att använda en heatprotecting spray innan du använder varma stylingredskap. Annars är en bra hårinpackning en gång i veckan en riktig räddare. Men det bästa tipset är att klippa topparna regelbundet. Det hindrar håret från att klyva sig och på så sätt bli ännu svagare.

Kram

Tess

 

Postat av:

Hej!

Du har en otroligt fin hy! Vad gör du för att ha så fräsh hy? Vad använder du för produkter till ansiktet?

 

Hej!

Tack så mycket!

Jag är försiktig med min hy så jag sover mycket, dricker mycket vatten och använder produkter som passa min hy. Just nu använder jag Clarins och dr Sebaghs produkter. Det är väldigt individuellt vad vår hy behöver, så det är genom att testa olika cremer och gå på ansiktsbehandlingar som man lär sig. Var försiktig med att köpa produkter på salongen bara, de pushar gärna sina egna märken som oftast är ganska dyra och inte alltid är de bästa.

Jag brukar flyga utan make up och testa olika cremer direkt i ansiktet på flygplatsen. Tex en creme på vardera kind och känna efter vilken som känns bäst efter nån timma.

Lite cheeky, men ett bra knep.

Kram

Tess

 

Postat av: Caroline

Hej Tess!

Nagra fragor om ditt jobb:

Blir du nansin trott pa all grooming som ditt jobb innebar, eller ar det rutin vid det har laget?

Hur utvecklar man sig som modell nar det kommer till att sta framfor kameran? Ovar man framfor spegeln/kameran hemma, eller ar det medfodd talang?

Du har tidigare skrivit hur viktigt det ar for dig att kanna dig vacker/snygg nar du gar pa en casting. Vad har du for tips/tricks som du tar till nar/om (det nansin hander dig?) du trots forberedelser sasom god somn, och grooming helt enkelt inte kanner dig vacker fran insidan? Eller har du som modell utvecklat en formaga att switch on/off den dar innre utstralningen som behovs for att sticka ut i en grup av fysiskt vackra manniskor?

Skulle du saga att skonhet/att uppfattas som vacker av omvarlden/ ar mer an summan av vackra fysiska drag/attribut, att det till en stor del snarare handlar om utstralning?
Om sa, hur, rent praktiskt, utvecklar man en sadan utstralning?
Eller skulle du saga att det ar nagot som ar medfott?

Tack for en mycket trevlig blogg!

Caroline

PS Du kommer val fortsatta blogga nar du flyttar till Los Angeles?

 

Hej Caroline!

Jo, jag blir lite trött på all grooming ibland, men i slutändan så är det en del av mitt jobb och reflekterar illa på mig om jag inte gör mitt bästa. Det mesta går på rutin trots allt.

Att bli en duktig modell har mycket att göra med att lära sig sina vinklar och poser. Bästa tipset är att öva i spegeln och kopiera poser ur tidningar. Var försiktig att fastna i en speciell vinkel bara, det blir lite onaturligt. Så fort du har gjort ett par jobb kommer det hela naturligt. Jag brukar försöka ta mig en titt på bilderna vi har plåtat under dagen för att se hur det ser ut genom kameran.

Om jag vet att jag har gjort mitt bästa i förberedningar inför en casting, så känner jag mig alltid redo och väl förberedd. Sen är det klart att det handlar mycket om att försöka få klienten att se så mycket av min personlighet som möjligt. Så om jag har en bad hairday så brukar jag försöka slå på charmen lite extra istället. Fake it until you make it!

Jag tror att just modeller är en så salig blanding av olika utseenden. Vissa tjejer är klassiskt vackra, andra är söta, vissa är sexiga och så finns det de som är quirky och intressanta. Så det är svårt att säga just vad som är vackert. Jag tror att det handlar mycket om att vara säker i sig själv och tro på sin egen skönhet. Om du tycker att du är snygg så kommer andra att tycka att du är snygg. De flesta modeller är stolta över att vara modeller och vet att de har någonting speciellt och det påverkar deras utstrålning. Det är viktigt att vara nöjd med sig själv och tro på sin egen förmåga.

Klart jag fortsätter blogga när jag flyttar till Los Angeles. Men just nu håller jag på med mitt visa så det kommer att ta ett par månader innan jag kan flytta dit.

Kram

Tess


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jaha oj gjorde du slut med din kille medan du var borta i L.A. alltså? Låter dramatiskt... Tack för svaret och en bra blogg!

2009-09-14 @ 17:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0